Wat is yoga?

Bij yoga denken de meeste mensen aan Indiërs met hun benen in hun nek die heel serieus kijken of andere vreemde poses doen. Maar yoga gaat over meer dan deze vreemde houdingen.

Bij Yoga gaat het er niet om of je de houdingen goed of fout doet, hoe lenig je bent of dat je jezelf in de meest ingewikkelde lichaamshoudingen kan brengen, maar dat je je lichaam en haar grenzen beter leert kennen en van daaruit meer rust voor jezelf creëert en ervaart.
Sommige grenzen kun je verleggen en andere niet.

Yoga brengt lichaam en geest in balans. Dit klinkt misschien heel zweverig, maar als je het zelf ervaart wordt dat heel tastbaar. Je gaat met yoga door een heel leuk leerproces. We geven hieronder een voorbeeld wat we hiermee bedoelen:

1. Onbewust onbekwaam: je probeert je te concentreren, maar het lukt maar niet. Je voelt je onrustig en je snap niet waarom.

2. Bewust onbekwaam: je voelt dat je je niet kan concentreren en weet waardoor het komt: bijvoorbeeld door de stress omdat je bang bent dat het niet gaat lukken. Omdat je te laat bent begonnen of omdat je het vak nooit echt onder knie hebt gehad. Alleen weet je nog niet zo goed wat je eraan kunt doen.

3. Onbewust bekwaam: je voelt je onrustig, je weet waardoor het komt en je weet nu dat je met de juiste manier van ademhalen, fysieke oefeningen en gedachten oefeningen de focus weer terug kan winnen. Je gaat (letterlijk) de spanning te lijf.

4. Bewust bekwaam! Zonder er bij na te denken doe je de juiste dingen waardoor de stress geen vat meer op je krijgt. Je bent vrijwel altijd ontspannen en in control.

Voordelen van yoga

Op de juiste manier ademhalen helpt om spanning en stress te verminderen. Een diepe en rustige ademhaling heeft directe invloed op je emoties en je zenuwstelsel. Bij de examentraining van Yoex leer je de technieken hiervoor, zodat je deze kan inzetten op de momenten dat je het nodig hebt.

Yoga helpt om je te leren te concentreren. Tijdens de yoga moet je je concentreren op je ademhaling, de beweging en je spieren. Allemaal hele tastbare dingen. Hierdoor ervaar je wat echt concentratie is. En dit kan je vervolgens ook toepassen tijdens het leren.

Als je stress ervaart, kun je yoga inzetten om bewust je aandacht verleggen naar iets anders . Daardoor creëer je afstand en ruimte om en kan je de uitdagingen weer beter aan. Yoga verlegt de aandacht van de stress af.

Yoga leert je goed te ontspannen. De ontspanning na yoga kan dieper zijn dat je gewend bent en helpt om in je dagelijks leven meer en makkelijker te ontspannen.

Hiernaast een greep uit de voordelen die yoga biedt:

  • Je kunt je langer en beter concentreren.
  • Het geeft je meer ontspanning en minder last van stress.
  • Je lichaam wordt sterker en soepeler, dingen gaan meer ‘vanzelf’.
  • Beter slapen.
  • Zelfvertrouwen wordt vergroot.
  • Je leert beter luisteren naar je lichaam.
  • Je loopt tegen grenzen aan: sommige kun je doorbreken en andere kun je erkennen en accepteren.
  • Je ervaart dat je meer kan dan je eigenlijk denkt. En dit vergroot je zelfvertrouwen.

Ervaringsverhaal van Rosalie

Rosalie is twee jaar geleden begonnen met yoga, eigenlijk als een soort probeersel. Wij hebben haar gevraagd naar haar ervaring en wat yoga voor haar betekent.

“Ik was zo gestrest aan het begin van mijn examenjaar. Door yoga werd deze stress snel veel minder. En hierdoor voelde ik me ook veel zelfverzekerder.

Yoga is fantastisch om even een stapje uit de drukte van de examens te nemen en even tot jezelf te komen. Het helpt je met leren concentreren. Door te letten op je ademhaling en de spanning op je spieren concentreer je je enorm. Ik vond dit echt een uitvinding want opeens kon ik mij beter focussen bij het leren.
Daarbij is yoga goed, vooral tijdens het leren, omdat het even iets anders is dan leren. Even je gedachten verzetten. Yoga als pauze tussen het leren door helpt zo veel beter dan tv kijken als pauze. Dat levert echt niks op.
Ik vond het daarbij gewoon ontzettend fijn om mij te kunnen concentreren op yoga in plaats van op de stress. Als ik stress voelde opkomen deed ik altijd wel een paar zonnegroetjes tussendoor. Verder kan ik er veel beter door slapen. Vooral op maandag, als ik les
had gehad in de avond. Dan sliep ik echt als een roos. En nachtrust is heel belangrijk om goed te kunnen leren. Al met al heeft yoga mij echt geholpen, daar ben ik zeker van!”